Dymiące kominy – to dość częsty widok w wielu polskich miejscowości. Tony węgla wrzucane do pieców mają olbrzymi wpływ na jakość powietrza, którym oddychamy. Ważne jest jednak nie tylko to, czym pali się w piecach, ale także z jakiej jakości urządzeń korzystamy. Wiele domów, niestety, wciąż jest ogrzewanych przez przestarzałe, niespełniające obowiązujących norm kotły. Niska emisja w 70% pochodzi z ogrzewania domów jednorodzinnych. Wszystko to ma niebagatelny wpływ na zdrowie mieszkańców. Przy spalaniu węgla, do atmosfery emitowane są pyły, dwutlenek siarki, tlenki azotu, dwutlenek i tlenek węgla. Ich wdychanie może powodować choroby płuc i układu krążenia, uczulenia, mdłości i bóle głowy, a nawet nowotwory.
W ramach programu „Czyste Powietrze” istnieje możliwość uzyskania dofinansowania na wymianę starych, nieefektywnych kotłów na paliwo stałe na nowoczesne źródła ciepła, o najwyższych normach tj: kocioł gazowy kondensacyjny, kocioł na pelet lub ekogroszek, ogrzewanie elektryczne, pompy ciepła powietrzne i gruntowe. Dotacje przyznawane są także na przeprowadzenie niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku. Ponadto, w ramach programu można również uzyskać pożyczkę na montaż odnawialnych źródeł energii.
Nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym, czyli dokumenty oceniane są na bieżąco. Wnioski o dofinansowanie przedsięwzięć w budynkach jednorodzinnych z terenu województwa pomorskiego przyjmowane są w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Wniosek o dofinansowanie przedsięwzięć w budynkach jednorodzinnych z terenu województwa pomorskiego należy złożyć poprzez Portal Beneficjenta.
Dokumenty te znajdują się na Portalu Beneficjenta na stronie www.wfos.gdansk.pl
Kilka ważnych informacji o programie Czyste Powietrze
Podwyższony poziom dofinansowania- wiecej tutaj.
W przypadku podwyższonego poziomu dofinansowania(dotacja na poziomie 60%-75%), do wniosku o dofinansowanie musi zostać dołączone zaświadczenie wydane przez gminę.
W przypadku tej grupy dofinansowania podstawą do zakwalifikowania Wnioskodawcy do udziału w Programie będzie załączenie do wniosku ww. zaświadczenia oraz wykazanie w nim dochodu w gospodarstwie domowym Wnioskodawcy nie przekraczającego kwot określonych w Programie, tj.
- a) 1400 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
- b) 1960 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
Dodatkowo, w przypadku ubiegania się o podwyższony poziom dofinansowania, jeżeli Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, to jego roczny przychód, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie może przekroczyć trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie
Jaki będzie czas na rozpatrzenie wniosku?
Rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie odbywa się w terminie do 30 dni kalendarzowych od daty wpływu wniosku do właściwego WFOŚiGW. Możliwa jest jednokrotna korekta/uzupełnienie wniosku na wezwanie WFOŚiGW – 30 dniowy termin na ocenę wniosku oraz wydanie decyzji przez WFOŚiGW może więc ulec wydłużeniu o czas niezbędny na wykonanie czynności z tym związanych. Wnioskodawca ma 10 dni roboczych na poprawę/uzupełnienie wniosku. Dopuszcza się także jednokrotną korektę wniosku z inicjatywy Wnioskodawcy bez wezwania przez WFOŚiGW. Złożenie takiej korekty wydłuża czas potrzebny na ocenę wniosku oraz wydanie decyzji przez WFOŚiGW o kolejne 30 dni, liczone od daty jej złożenia.
W jakim terminie będzie następowała wypłata środków po złożeniu wniosku o rozliczenie?
WFOŚiGW dokona wypłat kwoty dotacji w terminie do 30 dni od dnia przedłożenia kompletnego, prawidłowo wypełnionego wniosku o płatność wraz z wymaganymi załącznikami. W przypadku konieczności złożenia wyjaśnień/uzupełnień lub przedstawienia dodatkowych dokumentów przez Beneficjenta, termin wypłaty kwoty dotacji, liczony jest od dnia dostarczenia przez Beneficjenta stosownych wyjaśnień lub ostatniego z żądanych przez WFOŚiGW dokumentów.
Od jakiej daty liczy się okres trwałości 5 lat?
Okres trwałości wynosi 5 lat od daty zakończenia przedsięwzięcia, czyli daty wystawienia ostatniej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego lub innego dokumentu potwierdzającego wykonanie prac.
Kiedy faktura a kiedy wniosek?
Od dnia 15.05.2020 r. wprowadzona zostaje możliwość finansowania przedsięwzięć rozpoczętych do 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie, ale nie wcześniej niż 15.05.2020 r. Uwaga! Zadatek lub zaliczka jest już pierwszym kosztem w zadaniu i od tego czasu mamy ww. 6 m-cy.
Czy można starać się o transze i rozliczać inwestycję w częściach. Po jakim czasie zostają wypłacane środki po rozliczeniu etapu/inwestycji?
Tak, wypłata dotacji może być zrealizowana maksymalnie w trzech częściach. WFOŚiGW dokona wypłaty środków, w terminie do 30 dni od dnia złożenia kompletnego i prawidłowo wypełnionego wniosku o płatność z wymaganymi załącznikami
W nowej wersji Programu na jeden budynek/lokal mieszkalny może być udzielone tylko jedno dofinansowanie w ramach Programu!