Urząd Stanu Cywilnego realizuje zadania z zakresu:
- rejestracji w rejestrze stanu cywilnego urodzeń, małżeństw i zgonów, które nastąpiły na terenie Gminy Sierakowice;
- rejestracji w rejestrze stanu cywilnego urodzeń, małżeństw i zgonów, które nastąpiły za granicą i nie zostały tam zarejestrowane lub nie jest tam prowadzona rejestracja stanu cywilnego;
- transkrypcji i odtwarzania w rejestrze stanu cywilnego zagranicznych aktów stanu cywilnego;
- korygowania, uzupełniania i aktualizowania danych zawartych w rejestrze Pesel;
- przyjmowania na podstawie kodeksu rodzinnego i opiekuńczego i ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oświadczeń o uznaniu ojcostwa, o wyborze lub zmianie imienia dla dziecka, o wyborze lub zmianie nazwiska dla dziecka, o wstąpieniu w związek małżeński, o wyborze nazwiska noszonego po zawarciu małżeństwa oraz nazwiska dzieci zrodzonych z małżeństwa; o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem związku małżeńskiego, oświadczeń małżonków, że dziecko będzie nosić takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko;
- rejestracji oświadczeń o uznaniu ojcostwa w rejestrze uznań;
- wydawania zaświadczeń potwierdzających uznanie ojcostwa;
- nadawania numeru Pesel noworodkom urodzonym na terenie Gminy Sierakowice;
- aktualizowania aktów stanu cywilnego poprzez wpisywanie wzmianek dodatkowych na podstawie prawomocnych orzeczeń sądowych, ostatecznych decyzji administracyjnych, odpisów aktów stanu cywilnego oraz innych dokumentów mających wpływ na treść lub ważność aktu;
- zamieszczania przypisków pod aktami stanu cywilnego;
- prostowania i uzupełniania aktów stanu cywilnego;
- unieważniania aktów stanu cywilnego błędnie zarejestrowanych w rejestrze stanu cywilnego z przyczyn technicznych lub w wyniku niewłaściwego zastosowania funkcjonalności rejestru;
- unieważniania wzmianek dodatkowych dołączonych do niewłaściwego aktu lub błędnie sporządzonych z przyczyn technicznych lub w wyniku niewłaściwego zastosowania funkcjonalności rejestru stanu cywilnego;
- przenoszenia aktów stanu cywilnego, wzmianek dodatkowych, przypisków oraz informacji zawartych w rubryce „uwagi” do rejestru stanu cywilnego;
- unieważniania aktów stanu cywilnego błędnie przeniesionych do rejestru stanu cywilnego z przyczyn technicznych, niewłaściwego zastosowania funkcjonalności rejestru albo na skutek omyłki pisarskiej;
- prowadzenia, zabezpieczenia i konserwacji zbioru akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego;
- przenoszenia aktów stanu cywilnego sporządzonych w księgach i akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego jako odwzorowanie cyfrowe;
- wydawania kserokopii z ksiąg stanu cywilnego i akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego;
- wydawania zaświadczeń o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego;
- przekazywania aktów stanu cywilnego i akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego do archiwum państwowego po upływie okresów ich przechowywania;
- wydawania odpisów zupełnych i skróconych aktów stanu cywilnego z rejestru stanu cywilnego;
- wydawania zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby;
- wydawania zaświadczeń o stanie cywilnym z rejestru stanu cywilnego;
- przyjmowania zapewnień o nieistnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
- prowadzenia terminarza ślubów;
- organizowania uroczystości zawarcia związku małżeńskiego;
- wydawania zezwoleń na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa;
- wydawania zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
- wydawania zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo;
- przyjmowania zgłoszeń o jubileuszu długoletniego pożycia małżeńskiego i inicjowanie wszczęcia przez Wojewodę Dolnośląskiego procedury odznaczenia jubilatów Medalem Za Długoletnie Pożycie Małżeńskie;
- współudział z Biurem Prezydenta w organizowaniu uroczystości jubileuszu długoletniego pożycia małżeńskiego;
- prowadzenia postępowań w sprawach odmowy:
- przyjęcia oświadczenia o uznaniu ojcostwa,
- przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński,
- wydania zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- wydania zezwolenia na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa,
- sporządzenia aktu małżeństwa po ślubie konkordatowym,
- wydania zaświadczenia stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo,
- dołączenia wzmianki lub przypisku na podstawie orzeczenia organu państwa obcego;
- występowania do sądu powszechnego z wnioskami o:
- rozstrzygnięcie wątpliwości czy osoba może zawrzeć małżeństwo,
- sprostowanie aktu stanu cywilnego wykraczające poza kompetencje kierownika urzędu stanu cywilnego,
- unieważnienie aktu stanu cywilnego lub dołączonej do niego wzmianki dodatkowej wykraczające poza kompetencje kierownika urzędu stanu cywilnego,
- ustalenie treści aktu stanu cywilnego;
- wydawania decyzji administracyjnych o odmowie dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego;
- wydawania decyzji administracyjnych o zmianie imion i/lub nazwisk;
- przyjmowania i realizacji zleceń innych urzędów stanu cywilnego i organów właściwych w sprawach ewidencji ludności i dowodów osobistych oraz wysyłanie własnych zleceń dotyczących aktualizacji rejestru stanu cywilnego;
- przyjmowania i realizacji zleceń innych urzędów stanu cywilnego i organów właściwych w sprawach ewidencji ludności i dowodów osobistych oraz wysyłanie własnych zleceń dotyczących usunięcia niezgodności w rejestrze Pesel;
- prowadzenia korespondencji z organami administracji publicznej i instytucjami w sprawie zapisów w aktach stanu cywilnego;
- pozyskiwania i przekazywania danych dla potrzeb statystyki publicznej;
- pobieranie opłat uiszczanych w sprawach związanych z rejestracją stanu cywilnego;
- przekazywania danych do Rejestru Danych Kontaktowych oraz ich aktualizowania lub usuwania.
W Urzędzie Stanu Cywilnego można uzyskać:
- odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego,
- odpisy skrócone aktów stanu cywilnego na drukach wielojęzycznych,
- zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
- zaświadczenia o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego,
- zaświadczenia o stanie cywilnym,
- zaświadczenia niezbędne do zawarcia ślubu wyznaniowego ze skutkiem cywilnoprawnym,
- zaświadczenia, potwierdzające, że obywatel polski zamierzający wstąpić w związek małżeński za granicą może zawrzeć małżeństwo zgodnie z prawem polskim.
Wnioski do Urzędu Stanu Cywilnego dla wnioskodawcy znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Sierakowice.