Problem ochrony środowiska jest niezwykle ważny dla nas ludzi, mieszkańców ziemi. Musimy ją przecież zachować dla innych. Dlatego od najmłodszych lat dzieci powinny uczyć się szacunku dla otaczającej przyrody. Konieczne jest też edukowanie dorosłych w tej dziedzinie. Trzeba propagować wśród ludzi w każdym wieku poprawne zachowania w kontakcie z przyrodą, ponieważ edukacja ekologiczna naszego społeczeństwa budzi niepokój. Dowodów jej poziomu nie tzreba daleko szukać: przydrożne rowy pełne śmieci, dzikie wysypiska w lasach, ohydny i trujący fetor palonych plastyków i innych odpadów, powracający każdej wisony problem wypalanych traw, to bardzo smutne, ale wymowne przykłady.
Projekty tego rodzaju, jak ścieżki edukacyjno - przyrodnicze mają za zadanie rozwijanie poczucia związku ze swoim środowiskiem, poczucia konieczności uczestniczenia w działaniach mających na celu zrozumienie istoty jego funkcjonowania, jego ochronę oraz zapobieganie dewastacji.
Ścieżka jest cenną pomocą dla nauczycieli stosujących aktywne metody nauczania. W czasie zajęć na ścieżce uczniowie nauczą się postrzegać rzeczywistość przyrodniczą w sposób całościowy, poprzez prowadzone w terenie obserwacje, poznawać będą mogli elementy flory i fauny, ich wzajemne powiązania.
Ścieżki pozwalają dostrzec walory przyrodnicze i kulturowe regionu. Są wreszcie też alternatywą dla ''kanapowo - telewizyjnego'' sposobu spędzania wolnego czasu. Wypoczynkiem aktywnym na każdą kieszeń.
długość ścieżki ok. 1,8 km. Czas zwiedzania ok. 1 godziny.
- 1 - Tablica z mapą ścieżki.
- 2 - Zielone płuca Ziemi.
- Funkcje pozaprodukcyjne drzew i lasów.
- Lasy jako wielkie fabryki tlenu.
- 3 - Łąka ostoją spokoju.
- Zbiorowisko roślinne półnaturalne uzależnione od gospodarki rolno - pa
sterskiej człowieka.
- 4 - Co może dać ci pszczoła?
- Mieszkańcy ula i bartnictwo.
- 5 - Chrust.
- Zwierzęta znajdujące kryjówki w glebie, ściółce, pniach drzew i stosach chróstu,
- 6 - Sukcesja naturalna.
- Długotrwały proces wkraczania i przemian roślinności zachodzący w przyrodzie bez ingerencji człowieka.
- 7 - Pielęgnowanie lasu.
- Praca leśników - zachowanie lasu i jego korzystnego wpływu na środow
isko człowieka.
- 8 - Odnowienie lasu.
- Sztuczne i naturalne przywracanie lasu w miejsce wyciętych fragmentów.
- 9 - Ochrona lasu przed zwierzyną.
- Sposoby ochrony drzewostanu przed niszczącą go zwierzyną.
- 10 - Gady i płazy.
- Płazy i gady spotykane w naszych lasach.
- 11 - Gospodarka łowiecka.
- Sposoby zapobiegania efektom niedoboru i nadmiaru zwierzyny.
- 12 - Tropy zwierząt.
- Zapoznanie się z tropami zwierząt zamieszkujących lasy.
- 13 - Mrowisko.
- Ochrona leśnych mrowisk.
- Mrówki jako sanitariusze lasów.
- 14 - Bagienka śródleśne.
- Wpływ terenów stale lub okresowo podmokłych na florę i
faunę leśną.
Leśnictwo Wygoda położone jest na terenie województwa pomorskiego w powiecie kartuskim, na terenie Kaszubskiego Parku Krajobrazowego. Jego obszar wynosi 1140,3 ha.
Na terenie leśnictwa, obok Bukowa, znajduje się Jezioro Bukowskie o powierzchni 14,4 ha oraz, nieopodal Mojuszewskiej Huty, rezerwat "Żurawie Chrósty" - miejsca lęgowe żurawia.
Przez teren leśnictwa biegną dwa szlaki turystyczne: czarny Wzgórz Szymbarskich i pieszo - konny im. Daniela Chodowieckiego, Gdańsk - Berlin.
W składzie gatunkowym lasu dominuje sosna, świerk i buk.
Mojusz nieduża wieś położona na terenie Kaszubskiego Parku Krajobrazowego w kompleksie Lasów Mirachowskich. Nazwa wsi pojawiła się w źródłach pisanych po raz pierwszy w X wieku. Należy do najwyżej położonych wiosek na Pomorzu - 269 m n.p.m.
Przewodnik po ścieżce: Michał Górczak, leśniczy Leśnictwa Wygoda tel. 0 602 294 040 , 058 681 92 91.
Ścieżkę zrealizowano w ramach organizacji Europejskich Spotkań z Muzyką.
- Festiwal Kultury Łowieckiej, dzięki współpracy Gminy Sierakowice z Nadleśnictwem Kartuzy i Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środwiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.