W ramach szkolenia dotyczącego pedagogiki Celestyna Freineta (5 modułów po 1 tygodniu z każdego tematu zaplanowanego w kursie) uczestnicy zostali poproszeni o wykonanie wg własnej intencji projektu tematycznego, prezentacji, sztuki teatralnej, wiersza, ...odpowiadającego na pytanie „jak dotarłeś do Freineta…?” lub odzwierciedlającego pedagogikę Freineta.
To było motywem przewodnim , który trafia prosto w serce. Tam gdzie odczuwamy , przeżywamy , przekładamy nasze myśli, uczucia w pracy z dziećmi. W ten sposób w głowie Gosi powstał pomysł (uczestniczki szkolenia , pedagoga w przedszkolu C.Freineta we Wiesbaden), a że w sercu ma swój rodzinny kraj, to projekt zaczął dojrzewać!Gosia zaczęła szukać, drążyć , pytać jak funkcjonuje pedagogika C. Freineta w polskich placówkach oświatowych?Drogą internetową znalazła kontakt do osób odpowiedzialnych za rozwijanie i propagowanie owego kierunku w Polsce. Dotarła do różnych osób telefonicznie i całkiem szybko stało się pewne , że wizyta w Polsce, Gdańsku, Sierakowicach odbędzie się w lutym 2024 !W ramach tego szkolenia , pomysł Gosi zainspirował również inne osoby odpowiedzialne za treści merytoryczne. Okazało się , że grupa odwiedzających Polskę powiększy się o : dr Isolde Macho /wykładowca kursu/, Elisabeth Schnell /wieloletnia dyrektor przedszkola C.Freineta we Wiesbaden/, Sylvia Fischer /kierownik przedszkoli 14 oddziałów przedszkolnych C. Freineta we Wiesbaden/. Pierwszym celem wizyty stały się Sierakowice , gdzie Joanna Antczak, jako nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 2 tworzy klasy w tej placówce, które odmiennie do frontalnego nauczania, uczą się metodą Freineta.Spotkania z dyrekcją, gronem pedagogicznym oraz z dziećmi pokazały nam jak można inspirować siebie i innych, zachwycać się, odczuwać pracę technikami Freineta.
Można było czuć, słyszeć, widzieć jak w kreatywny sposób motywuje się uczniów do pracy nad różnymi tematami, że wszystko jest w zasięgu ręki i prawie wszystko jest możliwe. Dzieci były zainteresowane, aktywne, dzieliły się swoimi obserwacjami, wiedzą. Nauczyciele dają dzieciom czas, pomieszczenie, materiały i możliwości do rozwoju i pokazania swoich rozwiązań. Te wszystkie procesy odbywały się we wspaniałej atmosferze , radości, bez lęku, pełne zaufania. To dowód na wspaniałe relacje: nauczyciel -uczeń, dziecko-dziecko,goście - zaufane towarzystwo.
Miałyśmy także zaszczyt uczestniczyć w sobotnim spotkaniu sympatyków oraz pedagogów, animatorów, którzy pracują z dziećmi wykorzystując techniki freinetowskie . Również tutaj w powietrzu było odczuwalne zaangażowanie, zainteresowanie i zachwyt C. Freinetem i jego metodami. Po raz kolejny zdałyśmy sobie sprawę z tego , że małymi krokami możemy zmierzać do celu , uczestniczyć w czymś wielkim. To spotkanie pokazało nam również, że warto wyjść poza wszelkie granice (również kraju), stworzyć sieć kontaktów i wymieniać się doświadczeniami ! Bardzo Wam dziękujemy za wspaniałą gościnność, przekraczającą nasze najśmielsze oczekiwania , za rozmowy, emocje , które przeszyły nasze serca i umysły i zostaną w nas na długo.
Byłybyśmy bardzo szczęśliwe, żeby te spotkania stały się regułą. Aby spędzanie wspólnego czasu pozwoliło nam na stworzenie czegoś niezapomnianego, dużego i radosnego, dającego satysfakcję i nadzieję na pomyślną pracę z dziećmi! Dziećmi szczęśliwymi , wrażliwymi i pełnymi pomysłów na różnorodne rozwiązania problemów.
Na końcu chcemy Was serdecznie zaprosić do nas, do Wiesbaden.
Byłaby to dla nas ogromna radość gościć Was w naszych freinetowskich progach.
Z uściskami i podziękowaniami
Małgorzata Klamka
dr Isolde Macho
Sylvia Fischer
Elisabeth Schnell
Sehr geehrte Damen und Herren,
ich möchte mich nochmals für den herzlichen Empfang, die tolle Organisation und vor allem die Möglichkeit der Hospitation und intensiven Begleitung bedanken. Wir hatten die Möglichkeit in Ihrer Schule in vier Klassen und Dank Johanna Antczak auch in einer Kita-Gruppe und einer privat organisierten Einrichtung zu hospitieren und uns inspirieren zu lassen. Ich persönlich, habe viele neue Eindrücke und Aha-Effekte erlebt, die mich veranlassen diese an 14 Kindertagesstätten hier in Wiesbaden, sehr gerne weiterzugeben. Wir haben Demokratie und soziales Lernen erlebt, wir haben erlebt wie Kinder sich selbst entfalten und die Kraft der Gruppe nutzen, wir haben Selbstbestimmung über die Solidarität zur Mitbestimmung erlebt, wir haben eine Beziehungs- und Beteiligungskultur erlebt, wir haben die Verknüpfung von Selbst-, Sozial- und Sachkompetenz erlebt, wir haben erlebt wie Pädagogen den Prozess der Leitung zur Begleitung steuern, alle Pädagogen haben uns durch ihre Dialogfähigkeit des „Sowohl als auch“, wie auch des Querdenkens und Raumschaffens des noch nicht Bedachten begeistert. Wir - betreuen 42 städtische Kindertagesstätten in Wiesbaden, die Kindertagesstätten arbeiten konzeptionell entweder nach Montessori, Pyramide oder Freinetplus (Was bedeutet das Plus? Es steht für Offenheit und Dialogbereitschaft für beziehungsweise mit anderen pädagogischen, sowie wissenschaftlichen Erkenntnissen und Methoden.). Ich vertrete als Arbeitsgruppenleitung, 14 Freinetplus Kindertagesstätten und organisiere einen regelmäßigen Austausch über Leitungstreffen. Wir arbeiten ständig an unseren Kompetenzen, unserer Haltung, unseren Erfahrungen. Wir nutzen den Austausch zur Weiterentwicklung über unseren Qualitätszirkel Freinet und unsere interne Freinet-Zertifikat-Fortbildung. Die Möglichkeit der Hospitation und dem Austausch mit ihren Pädagogen und der Input durch die Arbeit in ihren pädagogischen Einrichtungen, welche wir in Sierakowice und Danzig erleben durften, sind für mich und uns von großer Bedeutung für unsere Weiterentwicklung. Gerne begrüßen wir Sie auch hier in Wiesbaden, über Ihr Kommen würden wir uns sehr freuen.
Beste Grüße,
Sylvia Fischer
Landeshauptstadt Wiesbaden
Amt für Soziale Arbeit
Abteilung Kindertagesstätten
und Kindertagespflege
Fachbereich Freinet
Szanowni Państwo,
jeszcze raz dziękuję za ciepłe przyjęcie, świetną organizację, a przede wszystkim możliwość obserwowania zajęć i miłe towarzystwo. Mieliśmy okazję uczestniczyć w czterech zajęciach w Waszej szkole, a dzięki Joannie Antczak także w grupie przedszkolnej i placówce prywatnej. To było inspirujące. Osobiście doświadczyłam wielu nowych wrażeń i pomysłów, które z radością przekazuję 14 przedszkolom w Wiesbaden. Doświadczyliśmy demokracji i społecznego uczenia się. Doświadczyliśmy, jak dzieci rozwijają się i wykorzystują siłę grupy. Doświadczyliśmy samostanowienia poprzez solidarność na rzecz współdecydowania. Doświadczyliśmy kultury relacji i współdziałania. Doświadczyliśmy powiązania kompetencji samostanowienia, społecznych i technicznych. Doświadczyliśmy, jak pedagodzy sterują procesem edukacyjnym od przywództwa aż po wsparcie. Wszyscy edukatorzy zaimponowali nam umiejętnością prowadzenia dialogu w formie „zarówno, jak i”, jak i myślenia lateralnego oraz tworzenia przestrzeni dla tego, co jeszcze nie zostało wymyślone. Sprawujemy pieczę nad 42 miejskimi ośrodkami opieki dziennej w Wiesbaden, placówki te pracują koncepcyjnie według metody Montessori, Piramidy lub Freinetplus (Co oznacza plus? Oznacza otwartość i chęć dialogu z innymi odkryciami oraz metodami edukacyjnymi i naukowymi. ). Jako lider grupy roboczej reprezentuję 14 ośrodków opieki dziennej Freinetplus i organizuję regularne wymiany w drodze spotkań kadry zarządzającej. Stale pracujemy nad naszymi umiejętnościami, nastawieniem, doświadczeniem. Wykorzystujemy tę wymianę do dalszego rozwoju naszych dwóch inicjatyw: w naszym freinetowskim kole jakości i naszych wewnętrznych freinetowskich szkoleniach certyfikacyjnych. Możliwość śledzenia i wymiany pomysłów z Waszymi nauczycielami oraz wkładu pracy w Waszych placówkach edukacyjnych, których mogliśmy doświadczyć w Sierakowicach i Gdańsku, mają dla mnie i nas ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju.
Będzie nam miło gościć Państwa tutaj, w Wiesbaden. Będziemy bardzo szczęśliwi z rewizyty u nas.
Z wyrazami szacunku,
Sylwia Fischer
Stolica Landu Wiesbaden
Biuro Pracy Socjalnej
Dział Opieki Dziennej dla Dzieci
Departament Freineta