Z wielką przyjemnością informujemy o uzyskanym przez Gminę Sierakowice dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020
W lutym br. Gmina Sierakowice aplikowała do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego o dofinansowanie projektu pn. „Budowa węzła integracyjnego Sierakowice wraz z trasami dojazdowymi”. Jesteśmy niezwykle zadowoleni, że nasz projekt uzyskał pozytywną rekomendację Zespołu oceniającego oraz w konsekwencji dofinansowanie w wysokości 4 969 959,00 złotych (ok. 63 % wartości kosztów kwalifikowanych). Koszt całkowity inwestycji to 8 701 403,96 złotych.
Przedmiotem tytułowego zadania inwestycyjnego jest budowa węzła integracyjnego w Sierakowice na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Węzeł zlokalizowany zostanie na terenie dworca kolejowego na działkach: 405/8, 405/9 i 405/10, obręb Sierakowice.
Głównym celem inwestycji jest poprawa atrakcyjności systemu transportu zbiorowego a w konsekwencji zwiększenie liczby osób korzystających z pasażerskiego transportu kolejowego.
W ramach operacji planowana jest: przebudowa i remont istniejącego budynku dworca kolejowego, budowa obiektu do obsługi systemu roweru metropolitalnego, przystanek autobusowy z miejscem dla 2 autobusów oraz wiatą przystankową, budowa parkingu typu "Park and Ride" dla samochodów osobowych, objęcie całości terenu węzła system monitoringu zintegrowanego z gminnym systemem monitoringu, przebudowa kolidującej infrastruktury teletechnicznej, nasadzenie zieleni niskiej, średniej i wysokiej wraz z małą architekturą oraz budowa ok. 11 km ścieżek rowerowych stanowiących drogi dojazdowe do węzła integracyjnego.
Zestawienie powierzchni planowanej inwestycji (podano powierzchnie maksymalne w m²):
- adaptacja historycznego budynku dworca – 170,60;
- obsługa rowerowa – 33,60;
- wiata śmietnikowa – 23,50;;
- parking wraz z drogami wewnętrznymi – 1637,72;
- zatoka autobusowa – 63,74;
- powierzchnia parkingu rowerowego – 77,68;
- powierzchnia małej architektury – 141,93;
- powierzchnie utwardzone – 1559,96;
- powierzchnie biologicznie czynne – 680,60.
Planowane przedsięwzięcie zakłada budowę tras rowerowych dojazdowych do węzła integracyjnego wraz infrastrukturą towarzyszącą, na następujących odcinkach:
- Wygoda Sierakowska - Sierakowice (skrzyżowanie ul. Piwnej i Kartuskiej);
- Sierakowice ul. Piwna (od skrzyżowania z ul. Dworcową do skrzyżowania ulic Łosińskiego i Brzozowej);
- Sierakowice ul. Wybickiego (od skrzyżowania ul. Dworcowej do skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego) i Legionów;
- Sierakowice ul. Wojska Polskiego;
- Sierakowice ul. Wojska Polskiego - Ciechomie - Kamienica Królewska;
- Sierakowice ul. Łosińskiego (od skrzyżowania z ul. Piwną ) oraz wzdłuż Parku Ośmiu Błogosławieństw do ul. Lęborskiej;
- Sierakowice ul. Ks. B. Sychty - ul. Mickiewicza - ul. Krasickiego - ul. Słupska (współpraca z ZDW);
- Puzdrowo - Kawle (Gowidlino) wzdłuż DW 211 (współpraca z ZDW).
Jak wspominano wyżej głównym celem projektu jest poprawa atrakcyjności systemu transportu zbiorowego a w konsekwencji zwiększenie liczby osób korzystających z pasażerskiego transportu kolejowego. Ponadto do celów szczegółowych projektu zaliczono:
- Poprawa dostępności transportu kolejowego – projekt kompleksowo realizuje ten cel, tworząc wysoki standard infrastruktury towarzyszącej w postaci dróg, ścieżek dojazdowych i parkingów czy zatoczki dla autobusów. Projekt zapewni komfortową zmianę środka transportu w celu kontynuowania dalszej podróży pociągiem;
- Stworzenie wysokiej jakości usług transportu kolejowego – budowa węzła zapewni wysoką jakość usług kolejowych zachęcając do wyboru transportu zbiorowego zamiast indywidualnego transportu samochodowego;
- Poprawa integracji transportu kolejowego z publicznym transportem drogowym i indywidualnym - projekt pozwoli na pełną integrację różnych form transportu publicznego i indywidualnego zachęcając do korzystania z kolei. Stworzenie węzła przełoży się na zwiększone zainteresowanie osób przemieszczających się korzystaniem z kolejowych przewozów pasażerskich;
- Poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego w ruchu drogowym – wymiernym efektem będzie poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego w regionie poprzez zmniejszenie liczby kolizji i wypadów drogowych oraz liczby rannych i zabitych w wypadkach;
- Poprawa stanu środowiska naturalnego – Obniżenie hałasu komunikacyjnego oraz emisji szkodliwych substancji do atmosfery, przełoży się na poprawę jakości środowiska naturalnego regionu;
- Poprawa atrakcyjności osiedleńczej regionu – realizacja projektu przełoży się poprawę atrakcyjności osiedleńczej obszaru realizacji projektu i wzrost zainteresowania terenami mieszkaniowymi mającymi dostęp do połączenia kolejowego;
- Poprawa dostępności do rynku pracy i mobilności zawodowej mieszkańców regionu – Wymiernym zakładanym efektem tego zjawiska będzie dalsze obniżenie poziomu bezrobocia w gminie i powiecie, możliwości rozwoju zawodowego, dostęp do lepiej płatnej pracy czy w konwekcji wyższe dochody mieszkańców;
- Wzrost atrakcyjności turystycznej regionu – Realizacja projektu wpływa na poprawę dostępności walorów turystycznych regionu dla np. mieszkańców Trójmiasta, czego wymiernym efektem będzie wzrost ruchu turystycznego;
- Poprawa dostępu do oferty edukacyjnej, kulturalnej i handlowo – usługowej w regionie. Znacznie większy potencjał Trójmiasta w wymienionych dziedzinach na tle pozostałych obszarów województwa zwiększy możliwości mieszkańców regionu w dostępie do tych elementów życia.
Efektem realizacji projektu będzie wskaźnik rezultatu w postaci ok 12 000 pasażerów publicznego transportu zbiorowego, którzy skorzystają z infrastruktury objętej wsparciem.
Przewidywany okres realizacji zadania: 01.03.2018 r. – 31.12.2019 r.