Informujemy, że od 1 stycznia 2021 roku ulega zmianie system odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady tj. z lokali handlowych, usługowych, produkcyjnych, rzemieślniczych oraz lokali gastronomicznych i cmentarzy.
Na mocy podjętej przez Radę Gminy Sierakowice uchwały nr XX/290/20 z dnia 27 października 2020 r. w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego z 2020 r., poz. 4721) od dnia 1 stycznia 2021 roku odpady komunalne z terenu nieruchomości niezamieszkałych, nie będą odbierane przez Wykonawcę wyłonionego w przetargu przez Gminę Sierakowice.
Wyłączenie właścicieli nieruchomości niezamieszkałych z jednolitego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi będzie skutkowało koniecznością zawarcia (zgodnie z art. 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) przez Państwa indywidualnej umowy z przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych, wpisanym do rejestru działalności regulowanej znajdującego się na stronie sierakowice.biuletyn.net w zakładce „Rejestry i Ewidencje,” a następnie Referat Ochrony Środowiska „Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Sierakowice”.
Właściciel nieruchomości niezamieszkałej od 1 stycznia 2021r. ma obowiązek poinformować Gminę Sierakowice, zgodnie z art. 6 ust. 5a o zawarciu umowy na odbiór odpadów komunalnych.
Informacja powinna zawierać:
- imię i nazwisko właściciela nieruchomości/nazwę firmy/nazwę instytucji;
- adres nieruchomości, na której powstają odpady komunalne;
- kopię umowy;
Powyższe informacje prosimy przekazywać drogą elektroniczną lub dostarczyć za pośrednictwem poczty/osobiście do Referatu Ochrony Środowiska Urzędy Gminy Sierakowice ul. Lęborska 30, 83-340 Sierakowice w terminie do 31 stycznia 2021 roku.
Właściciel nieruchomości niezamieszkałej zobowiązany jest nadal przestrzegać zasad określonych Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sierakowice oraz ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi powstającymi na terenie jego nieruchomości. W szczególności właściciel nieruchomości zobowiązany jest do prowadzenia selektywnej zbiorki odpadów (segregacji odpadów), wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
Informujemy, że wypełnianie obowiązku posiadania umowy i prowadzenia segregacji odpadów komunalnych z terenu nieruchomości niezamieszkałych będzie podlegać regularnym kontrolom.
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciel nieruchomości który nie wykonuje ww. obowiązków podlega karze grzywny, która może sięgać nawet 5 000 zł.
Wyłączenie z gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi nie dotyczy nieruchomości:
1) na których w sposób ciągły prowadzone są usługi z zakresu:
a) administracji publicznej;
b) oświaty;
c) kultury;
2) na których znajduje się domek letniskowy lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno - wypoczynkowe.
Dlaczego nieruchomości niezamieszkałe zostają wyłaczone z gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi?
Od 2013 r. Gmina Sierakowice, czyli od momentu jak pojawiły się deklaracje „śmieciowe” nieruchomości niezamieszkałe zostały włączone do gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Urząd Gminy Sierakowice przeprowadzał postępowanie przetargowe, a Rada Gminy Sierakowice przyjmowała stawki za pojemnik w takiej wysokości by system się bilansował.
Jednakże w dniu 6 września 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1579). Jedną z ważniejszych zmian w nowelizowanej ustawie z dnia 13 września 1996 r. jest art. 6k ust. 2a pkt. 5, który wskazuje, że:
„(...) w przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy (...) rada gminy ustala stawki opłat w wysokości nie wyższej niż maksymalne stawki opłat, które za odpady komunalne zbierane i odbierane w sposób selektywny wynoszą za miesiąc - 3,2% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za pojemnik o pojemności 1100 litrów lub 1% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za worek o pojemności 120 litrów, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości; za pojemniki lub worki o mniejszej lub większej pojemności stawki opłat ustala się w wysokości proporcjonalnej do ich pojemności".
Takie brzmienie zapisu powoduje, że maksymalna stawka jaką Urząd Gminy może maksymalnie pobrać za pojemnik jest na tak niskim poziomie, że nie będzie pokrywać rzeczywistych kosztów odbioru odpadów z tych nieruchomości. Żadna z firm wywozowych, nie tylko na naszym terenie, nie jest wstanie odebrać odpadów zmieszanych po stawce 6,35 zł za pojemnik 120 l określonej w ustawie. Dalsze pozostawienie nieruchomości niezamieszkałych w wspólnym systemie gospodarowania odpadami, przy obecnych stawkach maksymalnych, prowadziłoby do finansowania wywozu odpadów z firm, z opłata wnoszonych od mieszkańców nieruchomości zamieszkałych.
W tej sprawie już w lutym 2020 r. m.in. do Ministra Klimatu swój apel wystosowała Rada Gminy Sierakowice, która wskazywała że, „przyjęcie maksymalnych stawek opłaty za pojemnik odpadów komunalnych skutkować będzie świadczeniem przez gminy usług poniżej rzeczywistych kosztów z tym związanych. Obowiązujące zapisy ustawy prowadzą de facto do wymuszenia na gminach rezygnacji z obejmowania nieruchomości niezamieszkałych gminnym systemem odbioru”.
Ministerstwo Klimatu w sierpniu br. przyznało, że stawki maksymalne za pojemnik, które wcześniej uchwalili, są za niskie w stosunku do cen rynkowych i należy je podnieść. Niestety do dnia dzisiejszego nie pojawił się nawet projekt ustawy, który dawałby szanse na zmianę tego stanu.
Zatem głównym powodem zaprzestania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne jest konieczność zapewnienia samofinansowania się sytemu gospodarowania odpadami komunalnymi. W myśl zasady że wytwarzający płaci za swoje odpady.