WFOŚiGW w Gdańsku ogłosił konkurs na demontaż i utylizacje pokryć azbestowych dla gmin dotkniętych ubiegłoroczną nawałnicą, z którego mogli skorzystać właściciele nieruchomości z terenu Gminy Sierakowice. Gmina Sierakowice ogłosiła nabór wśród mieszkańców naszej gminy i pod koniec sierpnia br. złożyła wniosek o dofinansowanie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku 21 września 2018r. rozstrzygnął konkurs pn.: „Usuwanie odpadów zawierających azbest – likwidacja skutków klęski żywiołowej”.
Miło nam poinformować, że Gmina Sierakowice z WFOŚiGW w Gdańsku dla mieszkańców poszkodowanych w ubiegłorocznej nawałnicy pozyskała 100% dofinansowania na demontaż i utylizację pokryć dachowych z azbestu (eternitu).
Przyznana dotacja Gminie Sierakowice to kwota 58.000,00 zł. Środki te trafią bezpośrednio do właścicieli nieruchomości, którzy jeszcze tym roku zmienią pokrycia dachowe z eternitu.
Z wniosków zebranych od właścicieli nieruchomości wynika, że do demontażu i unieszkodliwienia jest ok 7 700,00 m2 płyt azbestowo-cementowych. W wyniku realizacji zadania przewiduje się uzyskanie efektu ekologicznego w postaci usunięcia 103,95 ton odpadów niebezpiecznych zawierających azbest. Płyty azbestowo - cementowe mają zostać zdjęte z 30 budynków funkcji mieszkaniowej, gospodarczej i inwentarskiej. Pokrycia dachowe planowane do usunięcia mają I stopień pilności usunięcia, co oznacza, że wymiana pokrycia dachowego powinna zostać przeprowadzona bezzwłocznie.
Kwota dofinansowania wyniesie 100% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż:
600 zł/tonę odpadu zawierającego azbest - jeżeli na zadanie składają się łącznie: demontaż, zbieranie, transport i unieszkodliwienie odpadu;
300 zł/tonę odpadu zawierającego azbest - jeżeli na zadanie składa się wyłącznie transport i unieszkodliwienie odpadu.
Prace muszą zostać wykonane jeszcze w tym roku!
UWAGA:
Zgodnie z § 3 pkt 5 „Zasad udzielania dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku”, Fundusz może pokryć koszty poniesione przez Wnioskodawcę przed datą zawarcia umowy, jeżeli zostały one poniesione po podjęciu przez Zarząd Funduszu decyzji o zakwalifikowaniu zadania do dofinansowania. Podstawę do ich refundacji stanowi zawarta umowa. Przed terminem zawarcia umowy Wnioskodawca ponosi wydatki, mogące stanowić koszty kwalifikowane zadania, na własne ryzyko. Kosztami kwalifikowanymi zadania są wyłącznie udokumentowane koszty: demontażu, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest.
Zakupu materiałów do wykonania nowego pokrycia dachowego nie podlega dofinansowaniu.
Ważny termin:
- do 31 listopada 2018r. planowany termin wykonania demontażu i dostarczenia odpadów na składowisko.
Wymagane jest aby prace związane z demontażem i przekazaniem do utylizacji były przeprowadzone zostaną zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004r., Nr 71, poz. 649 z późn. zm.).
Wnioskodawcy powinni posiadać dokumentację fotograficzną obrazującą aktualny stan (przed rozpoczęciem prac), umożliwiającą porównanie z fotograficzną dokumentacją powykonawczą.