Od 1 sierpnia 2017 roku legitymacje osób niepełnosprawnych są przyznawane na nowych zasadach, a od 1 września weszły w życie przepisy zmieniające wygląd legitymacji. Wydane wcześniej legitymacje zachowają jednak ważność i nie będzie potrzeby ich wymiany.
Zmiany dotyczące legitymacji dla osób z niepełnosprawnością wprowadziła nowelizacja ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i niektórych innych ustaw. Legitymacja jest dokumentem poświadczającym niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności. Dzięki legitymacji niepełnosprawni mogą korzystać z ulg i zniżek. Resort podkreślił, że legitymacje wystawione przed 1 sierpnia br. zachowają ważność na czas w nich określony. Nie trzeba też wymieniać legitymacji wydanych na stałe, te bowiem zachowują ważność bezterminowo. Natomiast za wydanie duplikatu legitymacji od 1 sierpnia pobierana jest opłata w wysokości 15 zł. W myśl nowych przepisów od 1 września zmienił się również wygląd legitymacji. Nowy wzór przewiduje możliwość zamieszczenia w niej informacji dotyczących stopnia niepełnosprawności oraz symbolu przyczyny niepełnosprawności. Informacje te będą zamieszczane – wyłącznie za pomocą kodu QR – jedynie na wniosek osoby zainteresowanej. Legitymacje są wystawiane na okres ważności orzeczenia o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień. Okres ważności legitymacji nie może być dłuższy niż pięć lat (w przypadku legitymacji dokumentujących niepełnosprawność) lub 10 lat (w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności wystawionych osobom, które nie ukończyły 60. roku życia). Nowe legitymacje będą również miały oznaczenie w alfabecie Braille'a, a także napisy w językach angielskim i francuskim.
Organem wydającym legitymacje jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kartuzach, ul. Mściwoja II 20.
Wymagane dokumenty:
• wniosek o wydanie legitymacji
• zdjęcie
• orzeczenie o niepełnosprawności bądź stopniu niepełnosprawności.
Wniosek o wydanie legitymacji jest dostępny również w biurze pełnomocnika wójta ds. osób niepełnosprawnych, ul. Łosińskiego 1 w Sierakowicach (biuro czynne w poniedziałki w godz. 7.30-11.00; wtorki i środy w godz. 7.30-14.30).