Szkoła Podstawowa nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach po raz drugi otrzymała
KRAJOWY CERTYFIKAT SZKOŁY PROMUJACEJ ZDROWIE
Dnia 10 stycznia 2025 r. w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie, przedstawiciele Szkoły Podstawowej nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach, zastępca dyrektora Ewa Wierzba oraz szkolny koordynator SzPZ Anita Węsierska, odebrały z rąk pani Pauliny Piechna-Więckiewicz -Podsekretarz Stanu Krajowy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie.
Certyfikat nadaje szkole Minister Edukacji Narodowej na podstawie rekomendacji udzielonej przez Centralną Kapitułę „Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie” działającą przy Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie. W tym roku krajowy certyfikat otrzymało 48 placówek w tym 4 z województwa pomorskiego.
By otrzymać krajowy certyfikat szkoły, należy spełnić wymagania zawarte w 4 standardach.
Standard pierwszy :
Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
W standardzie tym uwzględnia się następujące wymiary:
- Uwzględnienie promocji zdrowia w dokumentach oraz w pracy i życiu szkoły.
- Struktura dla realizacji programu szkoły promującej zdrowie.
- Szkolenia, systematyczne informowanie oraz dostępność na stronie internetowej i tablicy szkolnej informacji na temat koncepcji szkoły promującej zdrowie.
- Planowanie i ewaluacja działań w zakresie promocji zdrowia oraz ich dokumentowanie.
Standard drugi
Klimat społeczny sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
W standardzie tym analizowane są następujące wymiary:
- Stwarzanie możliwości uczestnictwa w życiu szkoły (różne grupy).
- Relacje i wsparcie ze strony nauczycieli, dyrekcji szkoły.
- Relacje między uczniami z uczniami, z rodzicami uczniów, z nauczycielami.
- Postrzeganie przez rodziców sposobu, w jaki nauczyciele traktują ich dziecko.
Standard trzeci
Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli
i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie
W standardzie trzecim uwzględniono cztery wymiary:
- Realizacja edukacji zdrowotnej zgodna z podstawą programową kształcenia ogólnego.
- Aktywny udział uczniów w procesie edukacji zdrowotnej, współpraca z rodzicami i społecznością lokalną.
- Działania dla poprawy jakości i skuteczności edukacji zdrowotnej.
- Edukacja zdrowotna nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Standard czwarty
Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu oraz dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
W ocenie środowiska fizycznego szkoły uwzględniono pięć wymiarów:
- Wybrane pomieszczenia i wyposażenie szkoły oraz organizacja pracy.
- Czystość szkoły.
- Organizacja przerw międzylekcyjnych.
- Wychowanie fizyczne oraz aktywność fizyczna członków społeczności szkolnej.
- Żywienie w szkole.
Przystępując do uzyskania certyfikatu, musieliśmy wykazać się systematyczną i ukierunkowaną na rozwiązywanie problemów wieloletnią pracą szkoły. Efekty naszej pracy sprawdziliśmy, dokonując autoewaluacji wszystkich standardów. Wykonaliśmy badania ankietowe, wykorzystując wystandaryzowane narzędzia skierowane do grup społeczności szkolnej wskazanych w programie. W badaniu ankietowym uczestniczyli uczniowie klas VII, nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni oraz rodzice. Uczniowie klas trzecich wypowiadali się techniką - narysuj i opowiedz a klasy piąte pisały wypracowanie dotyczące tego, jak czują się w swojej klasie i szkole. W zbieraniu informacji wykorzystaliśmy także inne metody i techniki badawcze: obserwację bezpośrednią, analizę dokumentów, wywiady z wybranymi osobami . Publiczna prezentacja wyników autoewaluacji odbyła się 17.05.2024 r. i uczestniczyli w niej przedstawiciele Kuratorium Oświaty, organu prowadzącego szkołę, nauczyciele, Samorząd Uczniowski, rodzice oraz zaprzyjaźnione szkoły i przedszkola. Dla nas wyniki autoewaluacji są źródłem wiedzy dotyczącej naszej społeczności szkolnej i warunków jej funkcjonowania. Uzyskane materiały wykorzystujemy do planowania i podejmowania kolejnych działań w ramach Programu Szkoły Promującej Zdrowie oraz Szkolnego Programu Wychowawczo - Profilaktycznego.
Nadrzędnym celem działania naszej szkoły jest nieustanne podnoszenie poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki zdrowotnej. Cieszymy się, że nasze przedsięwzięcia zostały docenione i otrzymaliśmy po raz kolejny Krajowy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie.