Nabór wniosków: 15 grudzień 2023 r. - 12 styczeń 2024 r.
Wnioski należy składać do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w formie elektronicznej poprzez skorzystanie z formularza udostępnionego przez Agencję na PUE pod adresem https://epue.arimr.gov.pl/
Dofinansowanie dotyczy powierzchni nie większej niż 500 m2. Poziom udzielonego wsparcia nie może przekroczyć 40% standardowej stawki jednostkowej, która wynosi 100 zł/m2, tj. 40 zł/m2.
WAŻNE! Dofinansownie nie obejmuje demontażu i utylizacji zdjętego azbestu, a związane jest wyłącznie z położeniem nowego pokrycia dachu wolnego od wyrobów zawierających azbest na budynkach służących do produkcji rolniczej. Dlatego do wniosku należy dołaczyć kopię złożonego w Urzędzie Gminy zgłoszenie odpadów zawierających azbest, które powstaną w wyniku realizacji przedsięwzięcia, celem ich odbioru i utylizacji*
*UWAGA! Należy jednak pamiętać, że zgłoszenie nie nakłada na Gminę Sierakowice obowiązku odbioru i utylizacji zdjętego pokrycia dachowego . Wnioski o dofinasowanie na demontaż i utylizację pokryć azbestowych należy składać tak jak dotychczas w Urzedzie Gminy Sierakowice >>zobacz jak złożyć w gminie wniosek o dotację na likwidacje starych pokryć dachowych zawierających azbest<
MAKSYMALNA KWOTA DOTACJI TO 20.000 ZŁ
Wsparcie będzie wypłacane po zrealizowaniu przedsięwzięcia. Rolnicy będą mogli wnioskować o zaliczkę w wysokości 50%.
WAŻNE! Nie można rozpocząć wymiany eternitu przed złożeniem wniosku. Z kolei wymiana musi dotyczyć całego dachu na budynku i należy ją wykonać maksymalnie w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy z Agencją i nie później niż do końca grudnia 2025 roku.
Wsparcie może być udzielone osobie fizycznej, która podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2022 r. poz. 933 i 1155) jako rolnik lub której przyznano płatności bezpośrednie w rozumieniu ustawy z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1775) co najmniej w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o objęcie wsparciem, jeżeli:
- jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku, na którym będzie wymieniane pokrycie dachu;
- ma nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2022 r. poz. 203, 219 i 1270);
- jest pełnoletnia.
Kto może ubiegać się o wsparcie
Wsparcie może być udzielone osobie fizycznej, która podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników jako rolnik lub której przyznano płatności bezpośrednie w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego lub o których mowa w przepisach ustawy z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o objęcie wsparciem lub w roku jego złożenia, jeżeli:
- jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku, na którym będzie wymieniane pokrycie dachu,
- ma nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności,
- jest pełnoletnia.
Zakres wsparcia
Wsparcia udziela się na wymianę pokrycia dachu wykonanego z wykorzystaniem wyrobów zawierających azbest przez zastąpienie go nowym pokryciem dachu wolnym od wyrobów zawierających azbest na budynkach służących do produkcji rolniczej, na powierzchni nie większej niż 500 m2.
Wsparcia udziela się na przedsięwzięcia:
- które nie zostały rozpoczęte przed dniem złożenia wniosku,
- których realizacja trwa nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z ostatecznym odbiorcą wsparcia i nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r.,
- które obejmują wymianę pokrycia dachu na całym budynku,
- które są zgodne z regulaminem wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem,
- jeżeli wnioskodawca zobowiąże się, że co najmniej do dnia upływu 3 lat od dnia zawarcia umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem będzie utrzymywał efekty realizacji przedsięwzięcia.
Wsparcie jest udzielane w formie płatności końcowej, która jest wypłacana po zrealizowaniu przedsięwzięcia.
Wysokość wsparcia
Wsparcie przyznaje się w oparciu o standardową stawkę jednostkową w wysokości 40% kwoty stanowiącej iloczyn standardowej stawki jednostkowej i odpowiednio powierzchni wymienianego pokrycia dachu, co stanowi 40 zł/m2 od kwoty 100 zł/m2 (wysokość standardowej stawki jednostkowej).
Wsparcie przyznaje się i wypłaca do wysokości limitu, który w okresie realizacji KPO wynosi maksymalnie na jednego ostatecznego odbiorcę wsparcia w wysokości 20 000 zł.
Na realizację przedsięwzięcia może być przyznana i wypłacana zaliczka w wysokości 50% wartości wsparcia, o ile wnioskodawca wystąpił o przyznanie tej zaliczki we wniosku o objęcie wsparciem.
Wsparcie przyznaje się na podstawie Umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem zawieranej przez dyrektora oddziału regionalnego ARiMR.
Kryteria premiujące i kolejność przysługiwania wsparcia
O kolejności przysługiwania wsparcia decyduje suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie następujących kryteriów premiujących:
- Przedsięwzięcie jest realizowane na terenie powiatów o niekorzystnej sytuacji na rynku pracy - przyznaje się 3 punkty.
Kryterium uważa się za spełnione, jeśli stopa bezrobocia rejestrowego w powiecie, w którym realizowane jest przedsięwzięcie wynosi pow. średniej wartości bezrobocia rejestrowego w kraju ogółem. Weryfikacja kryterium przez ARiMR następuje na podstawie danych podanych we wniosku przez wnioskodawcę oraz danych Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedzający rok rozpoczęcia naboru wniosków.
- Przedsięwzięcie jest realizowane przez młodego rolnika - przyznaje się 5 punktów.
Kryterium uważa się za spełnione, jeśli wnioskodawcą jest rolnik urodzony po dniu 31 grudnia 1982 r. Weryfikacja kryterium przez ARiMR następuje na dzień rozpoczęcia naboru wniosków, na podstawie danych podanych we wniosku.
Wsparcie przysługuje według kolejności ustalonej przy zastosowaniu powyższych kryteriów premiujących. Spełnienie jednego lub więcej kryteriów premiujących decyduje o kolejności umieszczenia przedsięwzięcia na liście przedsięwzięć możliwych do objęcia wsparciem. W pierwszej kolejności wsparcie przysługuje tym wnioskodawcom, których przedsięwzięcia uzyskały największą sumę punktów. W przypadku uzyskania takiej samej sumy punktów dla przedsięwzięć, w pierwszej kolejności wsparcie przysługuje temu wnioskodawcy, który pierwszy złożył wniosek.
Niespełnienie któregokolwiek kryterium premiującego nie powoduje wykluczenia przedsięwzięcia z dalszej oceny i tym samym nie skutkuje brakiem możliwości wsparcia środkami planu rozwojowego.
Ocena przedsięwzięcia
Wsparcia udziela się:
- jeżeli wniosek jest kompletny i poprawny oraz zawiera wszystkie niezbędne załączniki wymienione w § 2 ust. 6 Regulaminu,
- jeżeli wnioskodawca spełnia warunki udzielenia wsparcia wynikające z przepisów dotyczących udzielania takiego wsparcia,
- jeżeli wnioskodawca i przedsięwzięcie spełniają wszystkie kryteria wyboru przedsięwzięć, o których mowa w § 6 ust. 1 Regulaminu (w tym wniskodawca nie otrzymał wsparcia w ramach naboru wniosków NR A1.4.1.KPO_5/22/01 tj. nie została z wnioskodawcą zawarta Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego w ramach pierwszego naboru wniosków),
- z uwzględnieniem kolejności, o której mowa w § 2 ust. 4 Regulaminu, do wyczerpania kwoty, o której mowa w § 2 ust. 3 Regulaminu, przeznaczonej na wsparcie przedsięwzięć w ramach naboru wniosków w 2023 r.
Wszystkie kryteria wyboru przedsięwzięć, o których mowa w § 6 ust. 1 Regulaminu muszą być spełnione przez wnioskodawcę. Niespełnienie któregokolwiek kryterium powoduje wykluczenie przedsięwzięcia z dalszej oceny i tym samym skutkuje brakiem możliwości współfinansowania środkami Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Pozostałe warunki określa Regulamin wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na wymianę pokryć dachowych z materiałów szkodliwych dla zdrowia lub środowiska w gospodarstwach rolnych w ramach inwestycji A1.4.1. Inwestycje na rzecz dywersyfikacji i skracania dostaw produktów rolnych i spożywczych oraz budowy odporności podmiotów uczestniczących w łańcuchu.
Gdzie i jak złożyć wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem?
Wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem składa się w formie elektronicznej, za pomocą systemu teleinformatycznego ARiMR - PUE, udostępnionego pod adresem https://epue.arimr.gov.pl.
Nie wiesz jak się zalogować na konto PUE - kliknij: Instrukcja logowania do PUE
Uwierzytelnienie wnioskodawcy w procesie składania wniosku odbywa się poprzez zalogowanie się z wykorzystaniem numeru identyfikacyjnego wnioskodawcy w trybie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (numer EP), będącego loginem oraz kodu dostępu do systemu teleinformatycznego Agencji. W przypadku braku numeru identyfikacyjnego, wnioskodawca najpierw powinien wystąpić o jego nadanie (link do wniosku: Wniosek o wpis do ewidencji producentów), a następnie po jego otrzymaniu, przejść proces rejestracji nowego konta na PUE.
Złożenie wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w inny sposób będzie skutkowało pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
Za datę złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem uznaje się datę jego przesłania do ARiMR poprzez PUE. W przypadku złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, ARiMR informuje wnioskodawcę za pomocą PUE o wpłynięciu tego wniosku.
Korespondencja pomiędzy ARiMR a wnioskodawcą prowadzona jest przy użyciu PUE, na co wnioskodawca wyraża zgodę, składając wniosek, z zastrzeżeniem dotyczącym sposobu złożenia weksla, o którym mowa w § 1 ust. 9 Regulaminu, który należy złożyć w formie papierowej w oddziale regionalnym ARiMR właściwym ze względu na miejsce realizacji przedsięwzięcia.
Szczegółowe informacje na "Wymianę pokryć dachowych z materiałów szkodliwych dla zdrowia lub środowiska w gospodarstwach rolnych" w ramach inwestycji "A1.4.1. Inwestycje na rzecz dywersyfikacji i skracania dostaw produktów rolnych i spożywczych oraz budowy odporności podmiotów uczestniczących w łańcuchu" objętego Krajowym Planem Odbudowy i Zwiększania Odporności udzielane są w Biurach Wsparcia Inwestycyjnego Oddziałów Regionalnych ARiMR i pod numerem bezpłatnej infolinii 800 38 00 84.
Załączniki do wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem:
Materiały
Załącznik nr 1 - Oświadczenie współwłaściciela budynku lub jego części o wyrażeniu zgody na realizację przedsięwzięcia, w przypadku gdy będzie ono realizowane na budynku stanowiącym przedmiot współwłasności wnioskodawcy ( format EXCEL )
Z5_1_Oswiadczenie_współ_na_ubieganie_się_o_przyznanie_wsparcia.xlsx 0.05MBZałącznik nr 1 - Oświadczenie współwłaściciela budynku lub jego części o wyrażeniu zgody na realizację przedsięwzięcia, w przypadku gdy będzie ono realizowane na budynku stanowiącym przedmiot współwłasności wnioskodawcy ( format PDF )
Z5_1_Oswiadczenie_współ_na_ubieganie_się_o_przyznanie_wsparcia.pdf 0.24MBZałącznik nr 2 - Oświadczenie wnioskodawcy o wielkości przedsiębiorstwa ( format EXCEL )
Z5_2_Oswiadczenie_MSP_KPO_podstawa_prawna.xlsx 0.02MBZałącznik nr 2 - Oświadczenie wnioskodawcy o wielkości przedsiębiorstwa ( format PDF )
Z5_2_Oswiadczenie_MSP_KPO_podstawa_prawna.pdf 0.18MBZałącznik nr 3 - Oświadczenie współmałżonka lub współwłaściciela budynku, na którym realizowane będzie przedsięwzięcie o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego ( format EXCEL )
Z5_3_Oswiadczenie_zgoda_na_zawarcie_umowy.xlsx 0.05MBZałącznik nr 3 - Oświadczenie współmałżonka lub współwłaściciela budynku, na którym realizowane będzie przedsięwzięcie o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego ( format PDF )
Z5_3_Oswiadczenie_zgoda_na_zawarcie_umowy.pdf 0.25MB
Instrukcja wypełniania wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem
Materiały
Załączniki do instrukcji wypełniania wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem
Materiały
Załącznik nr 1 - Zasady wypełniania oświadczenia podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy o wielkości przedsiębiorstwa
Zal_1_do_Instrukcji_-_wypełnienie_Oświadczenia_MSP.pdf 0.78MBZałącznik nr 2 - Wzór przykładowego planu sytuacyjnego przedsięwzięcia z rysunkiem dachu
Zal_2_do_Instrukcji_-_przykład_planu_sytuacyjnego_przedsięwzięcia.pdf 0.41MBZałącznik nr 3 - Wzór przykładowego formularza zgłoszenia odpadów zawierających azbest, które powstaną w wyniku realizacji przedsięwzięcia, celem ich odbioru i utylizacji
Zal_3_do_Instrukcji_-_wzór_formularza_zgłoszenia_azbestu.pdf 0.12MB UWAGA! Należy jednak pamiętać, że zgłoszenie nie jest równoznaczne z przyznaniem dofinansowania i nie nakłada na Gminę Sierakowice obowiązku odbioru i utylizacji zdjętego pokrycia dachowego. Wnioski o dofinasowanie na demontaż i utylizację pokryć azbestowych należy składać tak jak dotychczas - zobacz jak złożyć wniosek.
Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z Planu Rozwojowego wraz z załącznikami
Materiały
Materiały pomocnicze
Podstawa prawna
Materiały
Regulamin wyboru przedsięwzięć - wymiana pokryć dachowych z materiałów zawierających azbest na budynkach służących do produkcji rolniczej II nabór
Regulamin_wyboru_przedsięwzięć_-_wymiana_pokryć_dachowych_-_II_nabór_(2).pdf 0.26MBZmiana Regulaminu wyboru przedsięwzięć - wymiana pokryć dachowych z materiałów zawierających azbest na budynkach służących do produkcji rolniczej II nabór - 07.11.2023
Zmiana_Regulaminu_5_KPO_II_nabor_2023_11_07.pdf 0.13MBZmiana Regulaminu wyboru przedsięwzięć - wymiana pokryć dachowych z materiałów zawierających azbest na budynkach służących do produkcji rolniczej II nabór - 11.12.2023
Zmiana_Regulaminu_5_KPO_II_nabor_2023_12_11.pdf 0.24MB