Zarządzanie kryzysowe – działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
Obrona cywilna – system, którego celem jest ochrona ludności, zakładów pracy i urządzeń użyteczności publicznej, dóbr kultury, ratowanie i udzielanie pomocy poszkodowanym w czasie wojny oraz współdziałanie w zwalczaniu skutków klęsk żywiołowych i katastrof.
Obrona cywilna w naszej gminie:
Terenowym organem obrony cywilnej w gminie jest Wójt Gminy jako Szef Obrony Cywilnej gminy. Do zakresu jego działania należy kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej przez instytucje samorządowe, podmioty gospodarcze i inne jednostki organizacyjne działające na terenie gminy.
Szef Obrony Cywilnej gminy wykonuje zadania obrony cywilnej przy pomocy podległego mu urzędu oraz inspektora ds. obrony cywilnej.